Шини
Будова шини Будову шини можна умовно розділити на дві частини: каркас і протектор. В основі каркасу знаходиться герметизуючий шар. Його завдання - утримувати повітря всередині шини. Над ним розташований текстильний шар, що забезпечує каркасу потрібну форму, а плечова стрічка захищає текстильний щар від пошкоджень. Зовнішню сторону шини створює стрічка протектора. Її «фундаментом» є два шари сталевого корду, котрі забезпечують шині форму. |
|
Жорсткість сталевого корду безпосередньо впливає на опір шини котінню. Над стрічками сталевого корду знаходиться бандаж. Його характеристики впливають на максимальну швидкість, котру шина здатна витримати. І нарешті сам протектор - він забезпечує зчеплення з дорожним покриттям і відвід води через спеціальні канавки. Основна будова шин для легкових і вантажних автомобілів є однаковою, правда, для вантажних автомобілів розробники роблять акцент на посилення інших якостей. Борт покришки Борт покришки забезпечує її надійне кріплення на колісному диску. Центруючий профіль забезпечує стабільність руху, точність кермування та амортизацію за руху нерівностями. Йому допомагає в цьому підсилювач борту. |
Матеріали Стрічка протектора виготовляється з каучуку (близько 40%) з додаванням сажі та силікону. Масла та смоли у складі гуми забезпечують необхідну м'якість. У процесі вулканізації, коли стрічка протектора нагрівається до високої температури, він скріплюється з нижніми шарами, утворюючи з ними одне ціле. Осердя борта і кордів виготовляються з жорсткого сталевого дроту. Бандаж сталевого корду та нижній текстильний шар виготовляються з синтетичного матеріалу. |
Радіальні шини Актуальні шини для легкових автомобілів і більшість шин для вантажних автомобілів виготовляються у вигляді радіальних шин. Така назва відображує структуру каркасу шини - її волокна розташовані під кутом 90 градусів (поперечно) до напряму руху. На боковинах волокна розташовуються радіально - у вигляді променів від центру назовні. Це забезпечує хорошу стійкість форми шини навіть у поперечному напрямі. Щоб передавання зусилля і у поздовжньому напрямі було оптимальним, викристовується сталевий корд. |
Діагональні шини У діагональних шинах каркас створюється за допомогою волокон, котрі розташовані під кутом до напряму руху. Волокна накладаються одне на одного, утворюючи сітку. Така конструкція дозволяє створювати круглі шини. У більшості випадків діагональні шини не оснащуються сталевим кордом, тому вони погано підходять для використання у легкових автомобілях. Такі шини викристовуються там, де потрібно забезпечити контакт із покриттям не тільки у нижній частині шини, але і з боків - це, як правило, мотоцикли і сільськогосподарська техніка. |
Розмір шини Шини повинні відповідати різним вимогам, одна з яких - відповідність нормам. Для цього вони позначені спеціальним чином для відображення розмірів, наприклад225/50/R17 На наведеному рисунку вказані наступні розміри:
|
Співвідношення висоти профілю до його ширини У ході еволюції автомобіля та шин співвідношення висоти профіля до його ширини поступово зменшується. Шини з меншим співвідношенням мають або меншу висоту, або більшу ширину шини. Невелика висота стінки шини забезпечує точну керованість, так як стінка шини в цьому випадку менше деформується. З іншого боку велика ширина шини забезпечує кращу стабільність автомобіля у повороті. Зменшення співвідношення висоти профіля до його ширини погіршує комфортність шини. |
Позначення шин
|
Індекс навантаження та індекс швидкості Окрім розмірів шини існують ще два параметри, за якими визначається, чи підходить шина для автомобіля - індекс навантаження та індекс швидкості. Індекс навантаження вказує максимальну вагу на одну шину, а індекс швидкості - максимальну швидкість руху автомобіля на таких шинах. Бажано використовувати шини, індекс швидкості яких трішки перевищує максимальну швидкість автомобіля, це забезпечить безпеку руху. Обидва індекси розшифровуються за допомогою таблиць, котрі надають самі виробники. |
Додаткові позначення шин
Зимові шини позначаються літерами: Додатково для ринків США та Канади зимові шини позначаються символом сніжинки. Шини аварійного ходу, здатні продовжувати рух навіть за спускання колеса, позначаються наступними скороченнями:
|
Шини з низьким опором котіннюможуть мати наступні скорочення:
Ці позначення вказують на економію палива завдяки використанню таких шин. Символ стрілки на шині показує напрям обертання шини у встановленому стані. Це необхідно враховувати за монтажу та встановлення коліс. |
Індикатори зношення шини Індикаторами зношення шини є невеликі виступи в канавках між протекторами. Коли розмір протектора зрівняється з висотою цих виступів, шину необхідно замінити. У місці, де розташовані індикатори зношення, на боковій стінці нанесене літерне скорочення TWI = Tread WearIndicator = індикатор зношення шини. Воно полегшує пошук місця, де розташовані індикатори зношення. Зношення шини означає погіршення її властивостей і зменшення рівня безпеки. Ви можете порівняти відбитки шин за ступенем їх зношення у залежності від швидкості тут. |
Будова профіля шини Профіль шини складається з поздовжніх канавок, поперечних канавок і грунтозачепів. Поздовжні канавки підвищують стабільність руху автомобіля. Поперечні канавки покращують передачу тягового зусилля. Додаткові грунтозачепи із ламелями на протекторі забезпечують кращий контакт із дорожним покриттям, особливо у зимовий період часу. |
Аквапланування та ламелі грунтозачепів Основне завдання профіля шини - забезпечення безпечного руху за будь-яких дорожніх умов. Для цього через канавки відводиться вода, що запобігає акваплануванню (спливання) шини. Додатково, у канавках стискається вільний, нежорсткий грунт, завдяки чому досягається кращий контакт із дорогою, особливо на снігу. |
Напрям обертання й асиметричний профіль Порівняйте представлені на рисунку шини. Шина на рисунку зліва є направленою, про що свідчить стрілка на її боці. Така шина оптимально витискає воду за руху вперед. Під час її встановлення необхідно слідкувати за тим, щоб вона була встановлена правильно - стрілка повинна показувати вперед. Права шина має на зовнішньому боці менше поперечних канавок. Така конструкція забезпечує кращу стійкість у повороті. Під час монтажу такої шини необхідно слідкувати за дотриманням внутрішнього та зовнішнього боку шини. |
Літні та зимові шини Шини на автомобілі повинні відповідати порі року. Літні шини (на рисунку зліва) призначені для використання на дорогах без снігу. Склад гуми в такій шині підібраний таким чином, щоб вона не ставала надто м'якою за підвищення температури, це зменшує її зношення. Зимові шини (на рисунку справа) розраховані на низькі температури. Склад гуми зберігає потрібну м'якість навіть у холод. Окрім того, рисунок протектора зимової шини має більшу кількість грунтозачепів із ламелями. Як правило, максимальна швидкість зимових шин обмежена та є на порядок меншою, ніж максимальна швидкість автомобіля. У зв'язку з цим у Європі приписується розміщувати в полі зору водія наклейку зі вказанням максимально допустимої швидкості у зимовий період. Не рекомендується встановлювати на автомобіль мішану гуму! |
Всесезонні та позашляхові шини Всесезонні шини (на рисунку зліва) є компромісним варіантом. Вони підходять для усіх пір року. Позашляхові шини (на рисунку справа) призначені для використання за межами асфальтованої дороги. Їх великий протектор особливо добре підходить для пухкого грунту. |