Діагностування і технічне обслуговування системи охолодження автотранспортних двигунів

18.12.2012 18:47

 

Діагностування і технічне обслуговування системи охолодження автотранспортних двигунів

 

В процесі експлуатації зустрічаються несправності радіатора, водяного насоса, вентилятора, покажчика температури води, термостата, порушення герметичності з'єднувальних шлангів системи охолодження. Вони можуть бути причиною порушення працездатного стану двигуна. 

Характерними несправностями системи охолодження є підтікання і недостатня ефективність охолодження двигуна. Перше відбувається через пошкодження шлангів та їх з'єднань, сальника водяного насоса, тріщин, псування прокладок, а друге - внаслідок утворення накипу, внутрішнього або зовнішнього забруднення радіатора, пошкодження його трубок, поломок водяного насоса, несправності термостата, пробуксовки ременя вентилятора або його обриву . 

Основні симптоми несправностей в системі охолоджування двигуна наступні: текти в системі охолодження, недостатнє охолодження двигуна, викидання води з горловини радіатора, перегрів двигуна. 

Регулювальні роботи по системі охолодження включають: натяг до норми ременя вентилятора, усунення течі в з'єднаннях з шлангами і через сальник водяного насоса, а також промивання системи охолодження від опадів і видалення з неї накипу. Систему промивають струменем води "під тиском 20 - 30 кПа при знятому термостаті. Напрямок промивки повинно бути протилежним циркуляції охолоджуючої рідини під час роботи двигуна. 

Термостат перевіряють у разі уповільненого прогріву двигуна після пуску чи, навпаки, швидкого його перегріву. Термостат занурюють в. ванну з водою, після чого воду підігрівають, контролюючи температуру термометром.Момент початку і кінця відкриття клапана повинен відбуватися відповідно при температурах 65 ... 70 і 80 ... 85 ° С. Несправний термостат замінюють. 

Натяг ременя вентилятора перевіряють силою (30-40 Н), необхідної для його прогину в межах 10-20 мм. 

Накип істотно погіршує теплообмін стінок системи охолодження. При товщині накипу 1 мм інтенсивність охолодження знижується на 25%, потужність на 6%, а витрата палива збільшується на 5%. Видаляють накип за допомогою хімічних розчинів. Хороші результати дає промивання системи охолодження розчином соляної кислоти з інгібітором, змочувачем і піногасником. Розчин заливають в систему охолодження, після чого пускають двигун і прогрівають розчин до 60 ° С. Через 10-15 хв розчин зливають, а систему промивають гарячою водою, попередньо знявши термостат. Для нейтралізації залишків кислоти в промивну воду додають нейтралізатор (соду, двухромокіслий калій). 

Як охолоджуючих рідин застосовується вода або антифриз. Широкого поширення набули суміші, що замерзають при низькій температурі: ТОСОЛ А-40 і ТОСОЛ А-65. Обидва антифризу отримують розведенням технічного етіленгліко ля водою, наприклад ТОСОЛ Л 40 являє собою 50%-ву суміш води з етиленгліколем, яка при температурі - 40 ° С перетворювати не в лід, а густу масу, яка не викликає пошкодження блоку циліндрів або радіатора. 

Про стан прохідних перетинів у каналах радіатора судять го тиску спрацьовування парового клапана (20-50 кПа) і розрідженню спрацьовування повітряного клапана (1-5 кПа). 

Вода з горловини радіатора викидається при пошкодженні прокладки головки циліндрів і наявності тріщин в циліндрі двигуна. У цих випадках необхідно замінити прокладку, закріпити головку циліндра та відремонтувати або замінити блок.